poniedziałek, 19 sierpnia 2019

Powązki...

Korzystając z pobytu w Warszawie wybrałam się na Powązki. 
To tak znane miejsce, że nie będę opisywać tu jego historii, dobrze znanej i dostępnej na setkach stron internetowych i w niejednej publikacji książkowej.
Chciałam poprowadzić Was alejkami Powązek, które odnajdywałam w ciepły, sierpniowy dzień. Czuć jednak było schyłek lata, o czym przypominały złote liście kasztanów.

Nie spacerowałam po Powązkach z jakimś konkretnym planem, po prostu weszłam w alejki i szłam przed siebie przygladając się zabytkowym pomnikom - dziełom sztuki. Przy niektórych przystanęłam na dłużej, zrobiłam zdjęcie. Co chwila nagrobek znanej postaci, ale też dziesiątki takich, o których nic nie wiem, niektóre pokryte mchem, bluszczem, zapomniane, zniszczone...

Wizyta na Powązkach to nieco nostalgiczny spacer pełen refleksji, o tych którzy byli...
To mnóstwo historii w jednym miejscu otulonej ciszą sierpniowego dnia. Swoista galeria sztuki...


ZNANI, SŁAWNI,  NIEZAPOMNIANI

Nina Andrycz


Rodzice Chopina


Stanisław Moniuszko


Maria Dąbrowska 


Jan Kiepura


Fragm. nagrobka Jana Kiepury

Jan Nowak Jeziorański 
Kurier z Warszawy


Jan Bułhak


Władysław Reymont


Władysław Podkowiński


Hanka Bielicka


Józef Weyssenhoff


Jerzy Waldorff




PIĘKNE  NAGROBKI I ICH DETALE










 KILKA KADRÓW Z POWĄZEK








7 komentarzy:

  1. Także i ja lubię odwiedzać cmentarz Powązkowski, tutaj czas biegnie zupełnie innym rytmem i innym ścieżkami. Przywołuje wspomnienia i kadry z pamięci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nagle czas biegnie inaczej. Może to otoczenie, te chwile zadumy, refleksji i jednoczesnie zachwytu pięknem starych nagrobków, powodują, że to taka "podróż w czasie".

      Usuń
  2. Mam trzy tomową książkę Stanisława Szenica o osobach pochowanych na Powązkach. Często do niej zaglądam. Fanka-Łodzianka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, to znakomita, wielkiej wartości książka. Jak większość, napisanych przez Szenica.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nagrobki, zwłaszcza tam, mają swój urok. Ściana z urnami jest przygnębiająca.

      Usuń
  4. Ciekawy wpis! Również lubię odwiedzać cmentarze. Czytam napisy nagrobne i wyobrażam sobie czasy, w których dana osoba żyła. Piękne rzeźby na grobach w Powązkach!

    Także interesuję się dawnymi czasami i prowadzę bloga
    https://mrokidziejow.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń