sobota, 10 sierpnia 2013

Stare Miasto w Elblągu

W czasie wakacyjnego wyjazdu odwiedziłam Elbląg, którego Starówka mnie oczarowała.
Miasto zniszczone w czasie II wojny prawie w 90% w ostatnich latach podjęło się unikalnej w skali światowej  rewitalizacji Starego Miasta. Puste dotąd place zapełniły się kamienicami z zachowaniem dawnego układu ulic.
Elbląg - to niegdyś bogate handlowe, portowe  miasto, w którym żyli Niemcy, Anglicy, Holendrzy, Polacy. Historia jego była zmienna i ciekawa, wznosiło się gospodarczo i podupadało. Kres położyły walki zimą 1945 roku. Miasto dosłownie przypominało gruzowisko. Po wojnie resztki kamienic rozebrano i wywieziono ocalałe cegły do Warszawy, by odbudowywać stolicę.
O Elblągu na długo zapomniano...

W latach 80. XX w. zaczęto myśleć o odbudowie Starówki. Niektóre z kamienic nawiązują do dawnego stylu, inne są wiernymi kopiami stojących tu niegdyś budynków. Zanim zaczęto budować, teren Starego Miasta dokładnie zbadali  archeolodzy, odnajdując tu prawdziwe skarby z przeszłości,  które dziś obejrzeć można w elbląskim muzeum.


Nowe kamienice i XIV - wieczna Brama Targowa
Oczywiście głosy niezadowolonych, krytykujących odbudowę można spotkać. Na opinie, że to kicz, fatalny styl itp. itd. można się natknąć. Nic to... Mnie się podobało!
A Stare/Nowe Miasto w Elblągu mnie zaczarowało. Tu, nowe miesza się ze starym, historia ze współczesnością, wielkie tragedie wojny z odwieczną chęcią życia.
Miasto pisze obecnie nowy rozdział swego istnienia.



Ścieżka kościelna - wąskie przejście pomiędzy kamienicami. 


Spędziłam w Elblągu uroczy dzień zaglądając do księgarni, kawiarni, przypatrując się ludziom, ale przede wszystkim miastu, którego kamieniczki uśmiechały się do słońca, chwaląc się swą urodą na przekór wszystkim malkontentom. 


Nad miastem góruje katedra św. Mikołaja, której wieżę widać z wielu miejsc.

12 komentarzy:

  1. Pięknie wygladaja te kamienniczki, starówka wygląda naprawdę uroczo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodatkowo w poniedziałek nie było tam wiele ludzi, nieco turystów, żadnych tłumów. Można było na spokojnie pochodzić, oglądać i delektować się wolnym czasem.

      Usuń
  2. Jestem z Elbląga i nie ukrywam, że miło mi się zrobiło czytając Twoje pozytywne odczucia na temat tego miasta:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszkasz naprawdę w wyjątkowym miejscu. Do tej pory Elbląg omijałam zniechęcona opiniami, że w sumie "nic ciekawego". Będę z uporem te opinie zmieniać i zachęcać znajomych do odwiedzin tego miasta. I jeszcze jedno... nigdzie nie spotkałam parkingów za 50 gr. za cały dzień!!! Informacja Turystyczna doskonale zaopatrzona, jedzenie pyszne. Może po prostu dobrze trafiłam?

      Usuń
    2. Parking za 50 gr to zasługa naszego nowego Prezydenta:)
      Jedyny minus to to, iż miasto jest trochę rozkopane, buduje się nową linię tramwajową, więc niedługo pewnie będzie jeszcze ładniej:)

      Usuń
  3. Nie pamiętam, abym była w Elblągu. Blisko niego, tak, ale nie w samym mieście. Uśmiechnęłam się, bo w minionych dniach moja przyjaciółka z rodziną przebywała w Elblągu u swojego brata i też mi o tym donosiła:)Mam nadzieję, że wyjazd się udał, bo pogoda na pewno dopisała:))serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, wyjazd się udał, choć upały przez kilka dni dały się we znaki. Zwiedziłam i zobaczyłam nawet więcej niż zamierzałam.Pozdrowienia:)

      Usuń
  4. "Rzut beretem ode mnie". Tez lubię to miasto. O Elblągu zapomniano aż do lat 90 tych kiedy zaczęto tę odbudowę. Odczuwam niestety brak szerszego zainteresowania tą częścią Polski. Wielbione jest południe, Warszawa, Kraków i polska arystokracja z Podola czy Wołynia.
    Brakuje mi ksiazek o "moich "terenach. Prusy i Pomorze. Tu wiele się działo było wielu wspaniałych ludzi w tym i kobiet ( jak działalność Luizy von Krockow).
    I jakoś nikt nie wspomniał nawet że Rynek Starego Miasta w Warszawie był budowany z cegieł zwożonych właśnie z Gdańska, Fromborka czy Elbląga na szczęście ominęło to również mury Malborka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tereny z niesamowicie ciekawą historią. Przeczytałam książkę o historii Fromborka - jego zagładzie, tragedii wojny i odbudowie przez harcerzy. Wstrząsające.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Naprawdę piękna. Bardzo się cieszę, że zwiedziłam Elbląg, do tej pory miałam fałszywe o tym mieście wyobrażenie.

      Usuń
  6. piekne miasto, ze az dech zapiera!

    OdpowiedzUsuń