poniedziałek, 28 stycznia 2013

Seria "A to Polska właśnie"

Dziś chciałam napisać o znanej, pięknej serii "A to Polska właśnie" Wydawnictwa Dolnośląskiego. Seria ta nagrodzona została w 2002 roku Godłem "Teraz Polska". 



Na zdjęciu zaledwie 6 książeczek z tej serii, ale część wypożyczyłam i do dziś nie doczekałam się ich powrotu. 
Książki te swego czasu przypadły mi bardzo do gustu, z niecierpliwością wyczekiwałam kolejnych tytułów. Dobór tematyki, wspaniałe ilustracje (często publikowane po raz pierwszy), bibliografia czynią z niej jedną z najciekawszych serii książkowych ostatnich lat.
Książki do poczytania i obejrzenia, do refleksji i zadumy nad minionym. Książki o nas i dla nas, bo prezentują nasze polskie sprawy wielkie i małe. Stąd zapewne tytuł serii zainspirowany  "Weselem" S.Wyspiańskiego.
Bardzo ciekawe są także z tej serii: "Mickiewicz" Jacka  Łukasiewicza, "Miłosz" Andrzeja Zawady, "Kraków" Michała Rożka czy "Przy polskim stole" Krystyny Bockenheim.
Wszystkie godne polecenia...
Nie wiem, czy kontynuacja serii jeszcze jest w planach wydawcy, bo coraz rzadziej widuję je w księgarniach. 

12 komentarzy:

  1. Jest jeszcze "Dworek, kontusz i karabela" - świetna, cudowny "Gdańsk", rewelacyjne "Cmentarze", no i mój ukochany "Słowacki".

    Mam wszystkie, brakuje mi chyba tylko "Przy polskim stole", bo jakoś te klimaty nigdy mi nie odpowiadały, no i "Miłosza", bo nie lubię...:)

    Wspaniała seria, pełna wiedzy i piękna, bardzo przydatna. Jakiś czas te urocze książeczki wyszły w innej szacie graficznej, ale to już nie było to samo - moim skromnym zdaniem.

    Z wydawnictwa nie ma wieści o kontynuacji - to będzie raczej koniec serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspomniane "Cmentarze" mam i nie mam, bo już dawno nie wracają do mnie. Też mam wrażenie, że to już koniec serii, ostatnia książka wyszła chyba w 2010 roku. Szkoda.

      Usuń
  2. Seria faktycznie piękna;nie tylko czyta się świetnie,bo to "kopalnia wiadomości",ale i ogląda z przyjemnością.Bardzo często powracam do tych książeczek,szczególnie do "Krakowa" i "Galicji"oraz "Kresów".Jest jeszcze o Janie Pawle II i o polskim pielgrzymowaniu;doskonałe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria doskonała, dlatego napisałam o niej. Widuję nieraz tytuły z tego cyklu na Grodzkiej w Krakowie - można uzupełnić zbiory.

      Usuń
  3. Seria naprawdę wspaniała i ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Seria jest warta uwagi. Miałam w ręku "O modach i strojach' , 'przy polskim stole" i "Potop" bodajże. Niestety na stanie nie mam żadnej książki.
    Dobry zwyczaj nie pożyczaj:) Ale ja i tak pożyczam, tyle, że pamięć mam okrutną do książek i jak ktoś mi winien coś to pamiętam na amen:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od pewnego czasu wzbraniam się przed pożyczaniem, bo mam same przykre doświadczenia-książki nie wracały lub wracały w takim stanie, że... chyba nie służyły do czytania.

      Usuń
  5. Też bardzo lubię tę serię i mam zamiar ją przedstawić u siebie, bo sporo pozycji jest związanych z Krakowem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jestem ciekawa, jakie perełki pojawią się tym razem.

      Usuń
  6. Były dwie wersje;jedna w twardej oprawie,droższa,druga w miękkiej;ta ostatnia nawet bywała przeceniona!
    Szkoda,że przerwano jej wydawanie,nie wiem,czy przypadkiem nie "pada" Wydawnictwo Dolnośląskie:-(,byłaby to duża strata.Wydawało ono ciekawe pozycje o Lwowie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydawnictwo Dolnośląskie od kilku lat należy do grupy Publicat.

      Usuń